BIT - 2. ročník
Tento článek shrnuje hlavní poznatky a dojmy 2. ročníku studia bakalářského studijního programu na FIT VUT. Celkově 3. semestr jsem zakončil takto (opět nic extra, váš bude lepší):
Ak. rok 2010/2011, semestr zimní |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zkr | Předmět | Body | Zn | Kr | ||||
IAL | Algoritmy | 63 | 3D | 5 | ||||
IFJ | Formální jazyky a překladače | 80 | 2B | 5 | ||||
INM | Numerická matematika a pravděpodobnost | 57 | 3E | 5 | ||||
INP | Návrh počítačových systémů | 67 | 3D | 5 | ||||
ISS | Signály a systémy | 61 | 3D | 6 | ||||
BAN3 | Angličtina 3: středně pokročilí 1 | 72 | 2C | 3 |
IAL - Algoritmy - Pro programátora velmi důležitý předmět. Berou se zde nejrůznější druhy datových struktur a algoritmů. Uslyšíte co je to lineární seznam, obousměrně vázaný seznam, strom aj. Dále jsou zde popsány vybrané vyhledávací, řadící a třídící algoritmy, z nichž některé budete muset umět naprogramovat "na papír" (třeba quicksort). K předmětu mám ale 3 výhrady, které sráží moje hodnocení. V průběhu semestru se vypracovává několik úloh. Jde jen o dopsání těl funkcí k předepsaným hlavičkám. Bohužel jsem neodevzdal jednu z úloh v předepsaném formátu (omylem jsem ji zabalil), načež byl můj projekt hodnocen 0 body (maximum bylo 10). Naštěstí mi nešlo o zápočet, takže jsem to příliš neřešil, ale stejně to zamrzí. Druhým záporem je celkem otřesná opora. Všechny algoritmy jsou v "jazyce" pseudopascal a všechno je hrozně nečitelné a složitě popsané. Poslední výtku mám k přednášejícímu prof. Honzíkovi. Určitě je to mistr ve svém oboru, ale přednášky jsou jedna velká nuda.
Hodnocení: 4/10
IFJ - Formální jazyky a překladače - Tento předmět, by měl být vzorem pro všechny ostatní. Přednáší excelentní prof. Meduna, který z přednášky vytvoří téměř divadlo (v dobré slova smyslu), hlavně pokud sedíte v předních řadách přednáškové místnosti. Předmět se zabývá, jak již název napovídá, překladači. Postupně jste seznamování s fázemi překladu programu do assembleru či jiného jazyka. V průběhu semestru vypracováváte jediný projekt, ovšem nejedná se o žádnou trivialitu. V pětičlenném týmu píšete vlastní překladač (lépe řečeno interpret) zadaného jazyka! Složení týmu si dobře rozmyslete a hlavně si vyhraďte spoustu času na vypracování. Náš tým se týden před odevzdávám rozpadl a nakonec jsme skoro celý překladač psali ve dvou. 100% funkční samozřejmě nebyl, ale nakonec jsme dostali plný počet bodů (právě kvůli toho, že jsem psali jen ve dvou). Projekt se na konci obhajuje před dvoučlennou komisí, což hodnotím velice kladně. Tady klady předmětu nekončí. Doktorandi kolem prof. Meduny jsou také velmi aktivní a pořádají během semestru několik demonstračních cvičení, kde jsou řešeny různé příklady. Velice dobré studijní materiály jen podtrhují kvalitu tohohle předmětu.
Hodnocení: 10/10
IFJ projekt - Překladač jazyka IFJ2010
INM - Numerická matematika a pravděpodobnost - Poslední matematika v bakaláři. Přednáší dr. Novák, někdo říká, že je arogantní, mě ale jeho přednášky nijak extra nevadily. Berou se integrály, derivace, differenciální rovnice a spousta dalších věcí. Oproti IMA se ovšem počítá pouze numericky (nikoli analyticky), tedy "přibližně". Tyhle techniky jsou pro mě osobně mnohem přijatelnější než třeba klasické (analytické) řešení integrálu. Součástí předmětu jsou také cvičení, které vede několik vyučujících. Já jsem "schytal" právě dr. Nováka z přednášek a byly to pro mne celkem krušné časy. Na prvním cvičení si vytvoříte týmy, ve kterých později řešíte domácí úlohy. Náhodně vybraný člověk poté úlohu prezentuje a bodové hodnocení, které si vyslouží, získá každý člen týmu. Ke konci semestru je několik přednášek věnováno pravděpodobnosti a statistice.
Hodnocení: 6/10
INP - Návrh počítačových systému - Hardwarový předmět navazující na předmět INC. "Krabičky", které byly zavedeny v INC se spojují a vznikají nové, komplexnější krabičky. Přednáší docent Sekanina, což je celkem frajer, jeho přednášky se dobře poslouchají. Opět je zde několik projektů v jazyce VHDL. Tady by rád upozornil na software Xilinx, ve kterém se programuje. Instalujte to přesně podle pokynů na webu FITkitu! Pokud smícháte verze jednotlivých částí programu, skoro určitě to nebude fungovat a po 3 dnech to zhnusení nainstalujete právě podle onoho návodu.
Hodnocení: 7/10
ISS - Signály a systémy - Zpočátku se předmět vyvíjí krásně. Přednášejícím je kamarádský a charismatický Honza Černocký. Postupem času je ale látka čím dál tím složitější, kterou budete chápat, jen pokud jste génius (to já rozhodně nejsem). Cvičení probíhající stylem "tohle zkopíruj z PDF do Matlabu a koukej co to udělá" jsou k ničemu, většinou vůbec nevíte co jste to právě udělali. Předmět je to opravdu těžký, ale díky stylu přednášení doc. Černockého to není úplně hrozné.
Hodnocení: 5/10
BAN3 - Angličina 3 - V pořadí třetí angličtina. Registroval jsem do skupiny Mgr. Agaty Walek, a byla to celkem pohoda. Nijak velké nároky neměla, ale nesměli jste být zase úplní ignoranti. Zkouška se skládala z "listeningu" (poslech) a readingu (čtení), zápočtový test měl testovou formu (výběr jedné z možnosti ABCD).
Hodnocení: 7/10
Další, celkově 4. semestr byl určitě náročnější než ten minulý. Může za to hlavně spousta předmětů.
Ak. rok 2010/2011, semestr letní |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zkr | Předmět | Body | Zn | Kr | ||||
IDS | Databázové systémy | 70 | 2C | 5 | ||||
IPK | Počítačové komunikace a sítě | 65 | 3D | 5 | ||||
IPP | Principy programovacích jazyků a OOP | 64 | 3D | 5 | ||||
IZG | Základy počítačové grafiky | 71 | 2C | 6 | ||||
IZU | Základy umělé inteligence | 63 | 3D | 4 | ||||
ICP | Seminář C++ | 64 | ano | 4 | ||||
ITP | Technika personálních počítačů | 67 | 3D | 5 | ||||
ITY | Typografie a publikování | 69 | 3D | 4 |
IDS - Databázové systémy - Před absolvováním tohoto předmětu jsem žádnou zkušenost s databázemi neměl, takže v podstatě vše bylo pro mne nové. Přednášky jsou pod taktovkou doc. Zendulky, aktuálního děkana FITu. Velice se mi líbil koncept projektu, který probíhá podobně jako při klasickém vytváření databáze. Skládá se z několika částí. V první části navrhnete schéma pomocí ER diagramu (nebo použijete projekt z předmětu ITU), které se obhajuje a je zde tedy prostor pro korekce od někoho, kdo tomu rozumí. V další části píšete v jazyce SQL vytvoření samotných tabulek a některých integritních omezení. Následuje vytvoření několika složitějších SQL dotazů a funkcí. V poslední části vytváříte pomocí systému Oracle Database systému administraci pro vytvořenou databázi. Všechny části se vypracovávají ve dvojici, v závěru je ještě jedna obhajoba.
Hodnocení: 7/10
IPK - Počítačové sítě a komunikace - Jeden ze dvou strašáků 4. semestru. Desítky zkratek a celkově hutná látka neslibují zrovna skvělý zážitek. Přednášky jsou tak celkem nudné, ale naštěstí to zas taková tragédie není. Během semestru jsou zadány 3 projekty, ve kterých pracujete s Unixovými sockety. Většinou to bývá implementace nějakých aplikací typu klient-server (načtení seznamu souborů ve zvoleném adresáři serveru aj.) a implementace principu sliding window. Tento předmět (jako jediný) mi také nabídl skvělou příležitost, vyzkoušet si všechny 3 termíny zkoušky. Tahle situace ale nastala spíše kvůli celkového vytížení ve zkouškovém období, na třetí termín už ale byl dostatek času, tak jsem vše uměl dobře.
Hodnocení: 6/10
IPP - Principy programovacích jazyků a objektově orientované programování - Strašák č. 2 čtvrtého semestru. Přednášející, doc. Kolář, využívající anglické slajdy, není zrovna záživný a přednášky jsou jedna velká nuda. Na tento předmět se skvěle hodí jedna z odpovědí z dotazníku, které musíte vyplnit před tím, než definitivně potvrdíte známku. Jde o hodnocení "Aktuálnost látky vyhovující, ale příliš mnoho vaty". Sice se přednáší i celkem důležité vlastnosti OOP jako je polymorfismus, zapouzdření a další, celkový dojem to ovšem nezachrání. V průběhu semestru musíte napsat 2 projekty, jeden v Perlu a druhý v Pythonu. K tomuto předmětu, se tyto projekty absolutně nehodí. Na přednáškách se navíc o ani jednom z jazyků vůbec nic nedozvíte, hezky si všechno hledáte sami. Zkouška je kapitolou sama pro sebe. Většinou musíte odpovídat na zbytečnosti nebo třeba "vypočítat" lambda kalkul, který v životě už potřebovat nebudete.
Hodnocení: 4/10
IZG - Základy počítačové grafiky - Dvojice přednášejících doc. Kršek a dr. Španěl, jsou velcí pohodáři a komici. Přidejte super slajdy a přednášky jsou rázem skvělá zábava. Musíte vypracovat jeden projekt, kde řešíte osvětlení 3D modelu. Sice se píše v jazyce C, ale dostanete do začátku kostru, kterou jen rozšíříte. Tenhle předmět mě opravdu bavil, ale zprasená zkouška nakonec znamená výsledné C.
Hodnocení: 9/10
IZU - Základy umělé inteligence - Než jsem absolvoval první přednášku, představoval jsem si myslící počítače, extrémně složité postupy, ale ono je to ve skutečnosti celkem jednoduché. V podstatě jen přednášející probere různé metody prohledávání stavového prostoru, představí vám jazyk Prolog a Lisp, a pár technik rozpoznávání tvarů v obrázcích. Právě v Prologu a Lispu se odehrávají cvičení. Funkcionální programování je úplně jiné oproti programování třeba v C. Celkově je předmět celkem zábava, ale klidně by se mohla půlka přednášek škrtnout, všechno je takové roztahané.
Hodnocení: 7/10
ICP - Seminář C++ - Jeden z povinně volitelných předmětů. Lze si vybrat ještě VHDL nebo Javu. Přednáší dr. Peringer, velice znalý ve svém oboru, přednáší velice dobrý způsobem, přednášky jsou zábavné. Předmět nemá žádnou zkoušku, děláte jen projekt za 100 bodů. Ten se píše v QT frameworku, kterému se předmět samotný vůbec nevěnuje, což je veliká škoda. Ono jazyk samotný se naučíte za pár dní, to není nic hrozného. Znalost frameworků z vás udělá pravého programátora. Projekt samotný se mi zdál celkem nadsazený (co do složitosti). Opět se pracovalo ve dvoučlenném týmu a projekt jsme psali více než 2 týdny. Ani po této době nebyl 100% funkční, z toho také plyne bodové ohodnocení (64b). Pokud bych měl vybírat znovu, zvolil bych spíše Javu. Během semestru máte menší úlohy a výsledný velký projekt nakonec i obhajujete, což se mi opravdu líbí.
Hodnocení: 8/10
ITP - Technika personálních počítačů - Volitelný hardwarový předmět. Berou se věci jako RAID, jak konkrétně pracují paměti RAM, jak funguje sběrnice a spousta dalších věcí. Vyzdvihl bych hlavně cvičení, které jsou fakt na super úrovni. V laboratoři je několik pracovišť, kde se postupně všichni účastníci vystřídají. Asi nejzajímavější bylo přepsání boot sektoru v RAM paměti PC. Přepíšete program, který je proveden po spuštění PC, svým vlastním.
Hodnocení: 9/10
ITY - Typografie a publikování - Po krátkém úvodu k písmům a typografii se přednášející, dr. Křena, věnuje jazyku LaTeX. Je to systém pro sazbu textu ve vysokém typografickém stylu. Když ho jednou vyzkoušíte, nebudete chtít zpět k Wordu a jemu podobným. Formou zápisu bych Latex přirovnal k HTML. Předmět rozhodně doporučuji zapsat. Bakalářka v Latexu působí (subjektivně) mnohem lépe než bakalářka ve Wordu.
Hodnocení: 9/10
Tak takhle vypadal druhý ročník, který byl určitě náročnější než ten první. Uvidíme co přinese ročník třetí.